1

هنرستان انقلاب اسلامی اصفهان


13 آبان در تقویم هر سال همراه با خاطرات تلخ و شیرینی است ، تلخ به خاطر تبعید حضرت امام خمینی به ترکیه در سال 1343 و شهادت جمعی از دانش آموران در 13 آبان 1357 تهران اما شیرین به خاطر فتحی بزرگ که امام عظیم الشان آن را انقلاب دوم و فتح لانه جاسوسی نامید . دانش آموزان در زمان شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا نموده اند و نشان داده اند که تربیت دانش آموز انقلابی و آگاه نسبت به مسائل می تواند تاثیرات بسیاری در سرنوشت یک جامعه داشته باشد که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به آن اشاره داشته اند (1). در طول دوران دفاع مقدس نیز جامعه دانش آموزی کشور با تقدیم بیش از 36000 شهید گلگون کفن نقش بسیار مهمی در دفاع و حراست از انقلاب اسلامی را داشته اند . دانش آموزان اصفهانی نیز در دفاع مقدس با تقدیم بیش از 5400 شهید پیشتاز بوده اند . از شهدای شاخص دانش آموزی استان می توان شهید مهرداد عزیزالهی را نام برد . اما نکته ای را که نباید از یاد برد این است که بسیاری از مدارسی که این شهدا در آن تحصیل می نموده اند هنوز در سطح استان دایر هستند اما سوال ما اینست که دانش آموزان امروز تا چه حد با این شهدا و سیره زندگانی آنان آشنا هستند ؟

برای نمونه یکی از هنرستان های اصفهان به نام هنرستان انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس با تقدیم بیش از 20 شهید و ده ها رزمنده و جانباز جزو پایگاه های خوب تربیتی دانش آموز انقلابی بوده است . این شهدا مانند تمام محصلان امروز آن در کلاس های درس حاضر شدند و در عرصه جهاد و شهادت نیز خوش درخشیدند . مایل بودیم اسامی و وصایای تمامی شهدایی را که در این هنرستان تحصیل نموده بودند را استخراج کنیم که فقط موفق به ثبت اسم 22 تن از شهدای این هنرستان شدیم  که به شرح زیر می باشد :


1-  شهید سید رسول موسوی
2-  شهید مفقود الاثر رمضان جوانی
3-  شهید علیرضا فنایی
4-   شهید سعید شریف
5-   شهید مفقود الاثر سید محسن موسوی
6-   شهید مجید علی آبادی
7-   شهید رمضان رضانی
8-   شهید حمید نامداری
9-   شهید اکبر قلیانگران
10- شهید عبدالرسول جعفری
11- شهید قدمعلی غلامی
12- شهید احمد محبی
13- شهید عباس شهبازی
14- شهید بهرام ریاحی
15- شهید محمد رضا علیخانی
16- شهید مجید پرورش
17- شهید رضا فنانی
18- شهید مهدی شفیعیون
19- شهید علی حبیب زاده
20- شهید عباس حاج رحیمی
21- شهید سید محسن امین جواهری
22- شهید محسن زهتاب

سردار شهید حاج محسن زهتاب از هنرجویان هنرستان انقلاب اسلامی بود که با حضور در کردستان از اعضا شورای فرماندهی سپاه کردستان و از فرماندهان عملیاتی سپاه در کردستان شد . شهید زهتاب در زمان شهادتش با وجودی که 23 سال بیشتر سن نداشت ، ضد انقلاب مدعی شد که عقاب کردستان را به شهادت رسانده است .

در پایان از جناب مهندس ناصر نقایی مدیر محترم هنرستان انقلاب اسلامی به خاطر در اختیار گذاشتن اطلاعات شهدا تقدیر و تشکر می نمائیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *