1

 

زندگی نامه+خاطرات+فیلم مصاحبه با شهید در ادامه مطلب

( برای دریافت پوستر در ابعاد و کیفیت اصلی کلیک کنید )

زندگی نامه

دانش آموز شهید «مهرداد عزیزاللهی» در مهرماه سال ۱۳۴۶ در شهر اصفهان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در کنار برادر خویش مسعود که او نیز به فیض شهادت نایل شده، سپری کرد . تحصیلات راهنمایی را به پایان نرسانده بود که با جثه‌ای کوچک ولی روحی بلند و شجاعتی وصف ناپذیر به جبهه اعزام شد و همزمان با حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، در سنگر علم و دانش و تا قبل از شهادت درس خود را تا سال سوم هنرستان در رشته برق الکترونیک ادامه داد . شهید «مهرداد عزیز اللهی» در سال ۱۳۶۴، در عملیات کربلای ۴ در جزیره «ام الرصاص» در حال غواصی به شهادت رسید و جاودانه شد.

خانواده «عزیز اللهی» ۶ پسر داشته که ۴ نفر از آنها در جبهه‌ها حاضر بوده‌اند و مهرداد و مسعود به شهادت رسیده‌اند و محمد هم اکنون جانباز شیمیایی می‌باشد. پسر دیگر نیز جزو آزادگان سرافراز بوده است.

خط

خاطرات از زبان مادر

خط

• در راهپیمایی‌های دوران انقلاب به طور مرتب شرکت می‌کرد. وقتی مجسمه شاه را از میدان انقلاب اصفهان پایین کشیدند. تا چهارراه تختی سر شاه را غلطانده بود.

خط

• یک روز آمدند و گفتند: «مهرداد می‌خواهد به جبهه برود»

من گفتم: «سنش کم است کاری از او بر نمی‌آید.» بعد فهمیدم او آموزش رزم شبانه هم دیده است!

گفتم: «حالا که آموزش دیده مسئله‌ای نیست.»… و به جبهه رفت.

خط

• مهرداد روحیه شادی داشت و بچه نترس و شجاعی بود. او همچنین کاراته باز خوبی هم بود. یک بار یک مین گوجه‌ای خنثی شده را از جبهه به خانه آورده بود! برخلاف آنچه برخی می‌پندارند، مهرداد ۶ سال در جبهه‌ها حضور داشته است و غیر از مین روبی، در کار غواصی هم ماهر بوده است.

• آن فیلم مصاحبه معروف مهرداد، مال اوایل جنگ است که مهرداد تازه به جبهه رفته بود. امام خمینی هم آن فیلم را دیده بود و خواسته بودند تا مهرداد را ببرند پیش ایشان. امام مهرداد را می‌بینند و بازوی او را بوسه می‌زنند و او هم دست امام را می‌بوسد.

مهرداد به امام می‌گوید چیزی را برای تبرک بدهید. امام هم یک قندان قند را دعا می‌خوانند و به او می‌دهند.

خیلی‌ها آمدند و از آن قندها برای مریض شان بردند تا شفا پیدا کند…»

خط

• نبوغ و استعداد فوق العاده‌ای داشته است به گونه‌ای که از دفتر امام نامه‌هایی فرستاده و توصیه می‌شود که به خاطر «مغز» خوبی که دارد به جبهه نرود!

مهرداد در بهترین هنرستان اصفهان در رشته برق تحصیل می‌کرد و در کنار حضور در جبهه از درس و بحث خود غافل نبوده است.

خط

• در سال ۱۳۶۴ در عملیات کربلای ۴ در جزیره ام الرصاص در حال غواصی شهید می‌شود و تا ۳ سال از پیکر او خبری به دست نمی‌آید. بعد از این مدت پیکری را که لباس غواصی به تن داشته و یک دست و پایش قطع بوده بدون هیچ پلاک و مشخصاتی برای خانواده آوردند. اما او مهرداد نبود من قبول نکردم و می‌گفتم: مهرداد مفقودالاثر است. در جریان خوابی مهرداد به من گفت: «من در این قبر نیستم.»

خط

خاطرات از زبان پدر

خط

مهرداد زیاد سئوال می‌کرد و همه چیز را پیگیری می‌کرد. هر سئوالی هم که می‌کرد در حد توان فهم خودمان جواب می‌دادیم و حقیقت را به او می‌گفتیم.

مثلاً می‌پرسید: خدا چیست؟ کجاست؟ و… ما هم جواب می‌دادیم خدا جسم نیست و نور خدا در تمام ذرات وجود دارد و مهرداد این مسئله را به خوبی درک می‌کرد.

خط

برای اولین بار که می‌خواست جبهه برود، به او می‌گفتیم آنجا باید مراقب باشی و هر خدمتی می‌توانی انجام دهی.

بارها موقع اعزام به جبهه خودم او را می‌رساندم! بار آخری که می‌رفت؛ به او گفتم: «دیگر نمی‌خواهد بروی. مسعود شهید شده است، محمد هم در جبهه است تو بمان.»

او به من گفت: «پدر اگر می‌دانستی عراقی‌ها چه بلایی به سر هم وطن‌های ما می‌آورند، این را نمی‌گفتی. من باید حتماً بروم…»

خط

بعد از شهادتش یک بار خوابش را دیدم از او پرسیدم: «تو می‌آیی پیش ما و یا اینکه ما می‌آییم پیش تو؟»

جواب داد: «من دیگر نمی‌آیم، شما می‌آیید پیش من.»

به خاطر همین من می‌گویم مهرداد شهید شده است.

خط

متن کامل مصاحبه با نوجوان شهید مهرداد عزیزاللهی

خط

بسیجی شهید مهرداد عزیزالهی
حجم: 9.33 مگابایت

خط

بسم الله الرحمن الرحیم
رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی.
با سلام بر امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و نائب بر حقش قلب تپنده مستضعفان جهان امام خمینی (ره) و شهدای راه حق و حقیقت و مجروحین و معلولین.
مهرداد عزیزاللهی هستم. اعزامی از اصفهان که 14 سالمه. انگیزه‌ای که باعث شد به جبهه بیام… واقعاً اون برادرایی که قبلاً جبهه بودند و می‌آمدند برای ما تعریف می‌کردند جبهه چه خاصیت‌های خوبی داره… که مثلاً هر کسی بره ساخته میشه از هر لحاظ و دیگه اون ناخالصی‌ها و اون گناهاش در اونجا… در جبهه معصیت نمی‌شد… من به جبهه اومدم شاید کمکی در راه خدا بکنم و گناهانم پاک بشه.
چند وقت است در جبهه هستی؟
الآن حدود 8-9 ماهه که در جبهه هستم. 3 ماه آن را در کردستان بودم.
 در کردستان چه کار می‌کردید؟
در کردستان جنبه تبلیغاتی بوده که ما کار می‌کردیم.
در این مدت که در گردان تخریب هستید چه کارهایی انجام داده اید؟
تو این مدت البته ما هیچ کاری نکردیم. هر کاری که می‌شد خدا می‌کرد. ما فقط وسیله بودیم.
همین حالا که ما داشتیم با موتور از خط می‌آمدیم. یک خمپاره تقریباً 5 متری ما خورد. قشنگ 5 متری موجش ما را تکان داد و یک ترکش هم نخوردیم ما فقط وسیله بودیم در این جبهه ها. هیچ کاره ایم. ضعیفیم در مقابل این قدرت ها. فقط خداست که ما را یاری می‌کند.
در محورهای مختلف عراق که مین می‌گذارند مین خنثی کردید آیا برای محورهای خودمان مین کاشتید؟
خنثی بله کردیم.
یک مقدار در عملیات بیت المقدس بود که برای برادرامون در فتح خرمشهر وهله اول و دوم و سوم که معبر باز کردیم. عملیات رمضان بود که معبر باز کردیم در تیپ نجف اشرف که واقعاً معجزات زیادی بر ما شد همین عملیات که معبر باز نکردم در گردان بودم.
وقتی می‌آمدی جبهه پدر و مادرت راضی بودند، از آنها اجازه گرفتی؟
پدر و مادر من اتفاقاً زمینه آمدن به جبهه را خودشان درست کردند.
واقعاً از آنها تشکر می‌کنم که اجازه دادند بیام جبهه. به بقیه پدر و مادرها هم می‌گم این قدر احساساتی نباشند. وابسته نباشند که فرزندشون بیاد جبهه… بگذارند فرزندشون بیاید، خودشان بیایند ساخته بشن در این جبهه ها. به نظر من هر کس حداقل باید یک هفته بیاد و جبهه‌ها را حتی به صورت تماشا نگاه کند.
تا حالا رفتی برای مین گذاری؟
بله رفتیم ولی از نظر امنیتی درست نیست بگم کجا…

22 نظر برای “بسیجی شهید مهرداد عزیزالهی

  1. Avatar ارین گفت:

    بسم رب الشهدا❤
    تا زمانی که نفس در این سینه است دوستدار شهدا باید بود واقعا اگر اونا نبودن معلوم نبود چه اتفاقی برای کشور پیش می امد. روحشان شاد و یادشان تاابد گرامی❤

  2. Avatar کیوان گماری گفت:

    چه دیدگاهی می‌توانیم داشته باشیم غیر از اینکه ای کاش جوری زندگی کنیم و جوری از دنیا برویم که خدا ما را در جبهه و در خط و مسیر این شهدا قرار دهد نه در مقابل آنان که در مسیر آنان بودن با حرف و شعار و به سادگی و آسانی حاصل نمی‌شود و لغزشگاهها فراوان و هر لحظه اند و ما بسیار پرخطا و حتی میتوانیم گفت ساقط شده و سقوط کرده ؛😔😔😢😭 مگر خود شهدا دست ما را بگیرند……و معصومان سلام الله علیهم شفاعتمان کنند

  3. Avatar مریم گفت:

    لذت بردم از بیان زیبا ی این جوان . چقدر در عرفان وحکمت پیشرفت کرده بود .خوشا به سعادتشان . رحمت خدا بر پدر ومادرشان

  4. Avatar سید علی روزمه گفت:

    شهدا…شمارو بحق مادرتون حضرت زهرا شفاعتمان کنید
    در شلوغی دنیا فراموشتان نکردیم در شلوغی قیامت نیز فراموشمان نکنید😭

  5. Avatar موسی گفت:

    قهرمانان واقعی همین شهیدان هستند آنانی که واقعا از سوی خدا انتخاب شدند.

  6. Avatar تقی گفت:

    ایشون از اولیاء الله هستند.ودرجوار رحمت الهی متنعم هستند.روحش شاد.مصاحبه وی یک متون زیبای عرفان نظری است.که باید در دانشگاه الهیات تدریس شود.کسی که امام ره به حال این شهید والامقام غبطه خورده است.

  7. Avatar مهراب گفت:

    شادی روح شهدا صلوات

  8. Avatar محمد گفت:

    سلام.‌ من از خودم خجالت کشیدم، وقتی مصاحبه این شهید جوان‌ را دیدم. روحش شاد و یادش گرامی.

  9. Avatar عباس گفت:

    سلام آقا مهرداد داداش گلم نمیخوام انتقاد کنم از شرایط زمانه درد زیاده فقط تو را به روح پنج تن آل عبا از خدا بخواه که آقا امام زمان زودتری ظهور کنه و تو هم با آقا رجعت کنی تا با هم ریشه فساد بکنیم انشالله

  10. Avatar مهدی حسنی گفت:

    درود بیکران وسلام وصلوات بر روان پاک شهدا وصدیقین ، هشت سال دفاع مقدس ،شهدای مدافع حرم، شهدای مرزبانی،شهدای امنیت وسلامت
    زبان از این همه خلوص این شهید بزرگوار قاصره انشاالله بتونیم زحمات و اهدافشون رو زنده نگه داریم،
    🌹🌹🌹شادی روح شهدا صلوات🌹🌹🌹

  11. خدایا ما رو ببخش بخاطر گناهانمان ببخش

  12. Avatar محمد گفت:

    سلام
    واقعا انسان متحیر میشود که یه نوجوان 14 ساله حرفهاش آنچنان عارفانه و حکیمانه است که امام خمینی رحمه الله علیه میگوید بیاید ببینمش و به بازوی او بوسه میزند .

  13. Avatar صدیق گفت:

    شهدا تفحصمان کنید گم شدیم دراین دنیا 😔😭😭😭😭😭😭

  14. Avatar رستمی گفت:

    شهید عزیزی که در سن ۱۴ سالگی اینقدر با معرفت صحبت میکند یک بنده خاص خداست
    او بزرگ شده نان حلال و تربیت خدایی بوده و دارای همت بلندی بوده شادی روحش صلوات

  15. Avatar سوده ، گفت:

    روحیه ی بالای معنوی و اخلاص در بیان شیوای این شهید بزرگوار،تلنگریه برای همه ی ما که آرامش خودمون رو مدیون رشادت و شهامت چنین انسانهای پاک و ازجان گذشته هستیم ،،،کاش همه بدانیم شهدا با ایثار جانشون، وظیفه ی بسیار مهمی گردن ما گذاشتند و اون چیزی نیست جز اطاعت محض از ولایت فقیه و ادامه دادن راه این بزرگ مردان .
    بدانیم که همواره آماده باشیم برای حضور در میدان جنگ ، چراکه شیوه ی کنونی جنگ با دشمن ،اگرچه در میدان رزم تن به تن نیست ،بلکه در فضای مجازی و آگاهانه عمل کردن به دستورات رهبری ست که مهم ترین آن : جهاد تبیین در برابر فتنه ها ی دشمن و شبهاتی که در جهت اختلاف بین مسلمانان و ازبین بردن ارزش های این نظام اسلامی بوجود می آوردند

    کاش همیشه در راه دین هوشیار باشیم و درست عمل کنیم تا شرمنده ی شهدا نباشیم .
    خدایا….شفاعت شهدا را نصیب ما بفرما

  16. Avatar حمید گفت:

    سلام بر شهیدان بی ادعا 😭

  17. Avatar احمد گفت:

    یک تار موی گندیده تو شهید عزیز را به همه ی خائنین وطن فروش و اکثر سلبریتیهای بی غیرت نمی دهیم

  18. Avatar سیدمهدی گفت:

    من که مات ومبهوت این همه معرفت وعرفان این نوجوان شدم بااین سن کم مانند یک عارف۷۰ساله حرف می زنه…خدایااینا کیه ان وکجاتربیت شدند که اینقدر زیبا ومتعالی فکرمی کنندوعمل می کنند…امیدوارم ماروهم شفاعت کنند نزدپروردگار

  19. Avatar مینا حسینی گفت:

    درزمانه تزویر که حق را می پوشانند باطل خودنمایی می کند شهدا شما ستارگان آسمان هدایت تنهایمان نگذارید و دریابیدمان

  20. Avatar یا مهدی گفت:

    شهدا شرمندتونیم و مدیونتونیم 😭😭😭چقدر شیرین و پاک و بی آلایش
    مهرداد عزیزم منو یاد پسرم می اندازی کمک کن اونم مثل تو باشه و در راه حق قدم بگذارد. روحت با آقا علی اکبر امام حسین علیه السلام محشور باشه. خوش به سعادت خودت و پدر و مادری که پسر به این شیرینی و باهوشی تربیت کردند. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️💝

  21. Avatar علی رضایی گفت:

    سلام

    منم یه پسر ۱۵ ساله ام اما بااین حال وقتی ترقه کنارم میوفته یا بزمجه میبینم میترسم . واقعا نمیتونم درک کنم که یه پسر ر ۱۳ ، ۱۴ ساله توی جنگ یه تخریب چی بوده😦
    العان خوشحالم که یک اسطوره از وطنمو میشناسم و به ایران جان افتخار می کنم که همچین شیر بچه هایی رو تربیت کرده و می‌کنه . روح آقا مهرداد شاد باشه و امید وارم شفاعت ما هم سن و سال هاش هم بکنه . خدا به خونوادش صبر بده🤲😢

  22. Avatar معصومه گفت:

    خدا رحمت کنه این شهید بزرگوار رو/ شجاعت،غیرت،معرفت و شناخت،عشق به خدا و راه حق همه رو از صحبت‌هایشان میشه فهمید / انشالله هم نشین امام حسین بشه در روز قیامت
    واقعا با سن کمش روح بزرگی داشته….. خدا اینها رو گلچین کرده برده ❤❤❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *