1

گزارش از کنگره شهدای خط شکن شهرستان فلاورجان

شهر شهیدان خدا : کنگره ملی سرداران و 1400 شهید خط شکن شهرستان فلاورجان از یکم الی هفتم آذر در حال برگزاری است ، به همین بهانه به شهرستان فلاورجان رفتیم تا با تهیه گزارشی مختصر گوشه ای از فعالیت های این کنگره را بیان کنیم . با ورود به شهرستان خط شکن فلاورجان از آذین بندی جای جای شهر مشخص است که این کنگره در حال برگزاری است . تابلو ورودی شهر نیز مزین به عنوان خط شکنان گردیده است . در ورودی ها و خیابان های شهر فلاورجان با نصب تصاویر ، پارچه نوشته ها و حتی قرار دادن تجهیزات نظامی همچون تانک و ماکت موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، فضای شهر کاملا حال و هوای کنگره را به خود گرفته است . 

با رسیدن به محل برگزاری کنگره وارد محوطه کنگره شدیم . این محوطه خود از چند بخش پارکینگ،  نمایشگاه انقلابیون خط شکن و سالن مجموعه فرهنگی شهدای خط شکن تشکیل شده است که نشان از تلاش چند ساله دست اندرکاران این کنگره عظیم دارد . نمایشگاه انقلابیون خط شکن خود از بخش های مختلفی تشکیل شده است و یگان ها ، نهادها و ادارات شهرستان و حتی از گروه های مردمی هریک داری غرفه هایی هستند که هر کدام مشغول فعالیتی شده اند . لازم بذکر است که در کنار محل برگزاری نمایشگاه این کنگره هر شب مانور نظامی نیز برگزار میگردد که علاقه‌مندان میتوانند از این مانور دیدن کنند . تا کنون مراسماتی که با حضور شخصیت های برجسته کشوری و لشکری در این کنگره برگزار شده است ، صرفا در این مکان نبوده و شهرهای قهدریجان ، پیربکران ، ایمانشهر ، کلیشاد و سودرجان ، بهاران و شهر ابریشم نیز در شهر های خود میزبان بوده و یا خواهند بود . 

 

 

 اما این فعالیت ها مطالبی نبود که ما در کنگره ای که در سطح ملی در حال برگزاری است به دنبال آن باشیم . حقیقتا فعالیت های اجرایی این کنگره بسیار خوب است اما فعالیت های فرهنگی این کنگره برایمان اهمیت بیشتری دارد به همین دلیل به صحبت با افراد مطلع  در این زمینه پرداختیم . این کنگره فعالیت های بسیار خوبی در زمینه جمع آوری اطلاعات شهدا ، رزمندگان و آزادگان داشته است که به اختصار بیان میگردد . 

-جمع آوری بیش از 53000 عکس و اسناد مربوط به شهدا و رزمندگان دفاع مقدس 

-ثبت و کدگذاری تمامی عکس ها و اسناد و طبقه بندی آنها در سیستم های رایانه ای 

-جمع آوری بیش از 900 وصیت‌نامه از شهدای شهرستان فلاورجان 

-ثبت حدود 4000 ساعت مصاحبه با خانواده شهدا و رزمندگان دفاع مقدس 

-تشکیل 20 دفتر در کل شهرستان فلاورجان جهت جمع آوری اطلاعات و ثبت تاریخ شفاهی 

-برگزاری 30 جلسه برنامه شهید آبروی محله در سطح شهرستان فلاورجان و پخش از سیمای استان 

-رونمایی از دوجلد کتاب با عناوین بوسه آخر (سردار شهید محمدعلی رضائی) و میقات تا میعاد  (سردار شهید عبداله جمالی) 

-بیش از 17 جلد کتاب نیز در مراحل پایانی جهت چاپ و انتشار می باشد 

تمامی این فعالیت ها همزمان با جلسات هم اندیشی متعدد با کارشناسان و اساتید شهرستان ، استان و کشور بوده است که فقط بخشی از فعالیت اعضای این کنگره است . 

در خصوص هزینه های این کنگره نیز باید بیان شود که این مجموعه عظیم ، با همت جمعی از رزمندگان دفاع مقدس که با صرف وقت ، هزینه شخصی شکل گرفته که اکثر ادارات ، کارخانجات ، اتحادیه ها ، فرمانداری ، شهرداری ، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس ، بنیاد شهید و امور ایثارگران و … حمایت شده است که در این میان نقش یگان های نظامی و انتظامی خصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بی بدیل بوده است . 

 

با توجه به کارهای خوب صورت گرفته این کنگره به سراغ فعالیتهای این مجموعه در فضای مجازی رفتیم که متاسفانه مانند اکثر برنامه های اینچنین در سایر نقاط ، دارای ضعف هستند . این کنگره علاوه برداشتن چند کانال اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی مختلف دارای سایتی به آدرس www.khatshekanan1400.ir نیز می باشد که انتظار داشتیم به جز انتشار اخبار ، صفحات و بخش های مختلف آن نیز مطالب بیشتری داشته باشد  یا حداقل کامل می شد ، اما با توجه به صحبت های مسئولان که معتقد هستند این اجلاسیه ابتدای کار این پروژه عظیم است، امیدواریم که این نقص ها برطرف گردد .

شهرستان فلاورجان دارای 1455 شهید ، 13000نفر رزمنده ، 186 آزاده و 2500 جانباز سرافراز می باشد که کنگره شهدای خط شکن اقدام به جمع آوری اطلاعات کلیه شهدا و رزمندگان نموده است که شایسته تقدیر است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *