1

زندگی نامه+سخنان شهید در ادامه مطلب

(برای دریافت پوستر در ابعاد اصلی کلیک کنید)

رهبرمعظم انقلاب : اگر چه شهادت برای همه افتخار است، اما پاکبازی چون محمد که از آغازنوجوانی تا لحظه شهادت، سراسر عمر پربرکت خود را در راه ضربه‌زدن بر دشمن دژخیم وسرانگشتان پلید او یعنی اسراییل و عمال مرتجع در منطقه، به کار برده و همیشه درزیر قبای ساده خویش بمبی ساعتی علیه صهیونیسم و امپریالیسم با خود حمل می‌کرد،افتخاری موفقت‌آمیزتر است.

زندگی نامه

شهید محمد منتظری در سال 1323 در خانواده ای متدین و مذهبی در نجف آباد اصفهانمتولد شد. محمد همراه با فراگیری درس‌های دبستان، برای کمک به گذران زندگیخانواده، نخست، به کشاورزی و سپس، به کارگری در کارگاه ریخته­ گری و ساخت قاشق و چنگال پرداخت. در سال ۱۳۳۷، محمد، پس از سپری کردن دوره دبستان روانه حوزه علمیه قم شد. بیشتر درس‌هایحوزوی سطح و خارج فقه را فرا گرفت. از استادان او در حوزه علمیهقم می­توان از آیات: امام خمینی ، سیدمصطفی محقق‌دامادو علی مشکینی نام برد.

خط

مبارزات سیاسی قبل از انقلاب اسلامی

محمد منتظری، از آغاز جنبش آیت‌الله خمینی در دهه ۱۳۴۰ در بیشتر عرصه­های جنبش کوشا و پرتلاش بود. محمدکه خود به خواندن کتاب‌های سیاسی علاقه­مند بود، در قم چندین کتابخانه سیاسی سیاردر مدرسه فیضیه، مدرسه دارشفاء، مدرسه عبدالرحیم‌خان معروف به خان و مدرسه حجتیهبرپا داشت تا طلبه­ ها از آنبهره برند.
همزمان با اوج‌گیری جنبش آیت‌الله خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ علیه حکومت پهلوی، فعالیت­­های جهادی خود راآغاز کرد و تا پایان زندگی به پشتیبانی از ولایت فقیه ادامه داد.نخستین بار، هنگام دستگیری امام خمینی (ره) در پی اعتراضبه قانون اعطای مصونیت قضایی به مستشاران نظامی آمریکا یا همان کاپیتولاسیون، درچهارم آبان ۱۳۴۳ دستگیر شد و پس از هفت­ماه، از زندان شاه آزاد شد. در دیماه ۱۳۴۳ که همزمان با ماه رمضان بود، بار دیگر به علت شعار دادن به هواداریاز امام­ خمینی (ره)بازداشت گردید. به دنبال ادامه مبارزه، دوباره دراردیبهشت ماه ۱۳۴۴، بازداشت و به زندان قزل­قلعه در کوی امیرآباد تهران فرستاده شد.
محمد منتظری در آغاز فروردین ۱۳۴۵، برای تأیید اعلامیه­های امام (ره) به امضاء گرفتناز علمای دینی علیه حکومت محمدرضاشاه پهلوی، و پخش اعلامیه­ها همت گماشت. باپیگیری ساواک، او در اول مرداد ۱۳۴۵ در حرم حضرت معصومه (س) دستگیر گردید.
وی پیرو مکتب امام­ خمینی (ره) بود؛ در بازجویی­ها درباره انقلاب امام خمینی (ره) و مردمآشکارا گفته بود: «مقلد آیت‌الله خمینی هستم، نظرم، نظر آیت­الله خمینی است.» درشهریور ۱۳۴۵، او را از زندان قزل قلعه به زندان شماره چهارقصر تهران منتقل کردند. هم­بندی وی با عالمانی چون آیت‌الله محمود طالقانی و آیت‌الله عبدالرحیمربانی­ شیرازی، از وی مجاهدی خستگی ناپذیر و فراهم آورد و باوجود شکنجه­­های فراوان، رسالت خویش را فراموش نکرد. در یادداشت­هایی که حجت‌الاسلاممنتظری از خود به یادگار گذاشته است، به بحث‌های خود با بیژن جزنی و برخی از سران حزب­ توده زندان اشاره می­­کندو نتیجه می­گیرد که آنها «فی قُلوبهم مرض» هستند.شهید منتظری، در پایان دی ۱۳۴۷ به شرط نرفتن به شهر مذهبی قم، از زندان آزاد شد؛التزامی که از آن سرپیچید. او باز هم پیکار انقلابی خود را پی گرفت. در تابستان ۱۳۴۸ به تدریس درس حکومت اسلامی می‌پرداخت و طی سال­های۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ اقتصاد اسلامی را درس می‌داد.دست­نوشته ­های این درس، در ۱۳۵۶، ابتدا در خارج از ایران و پس از آن، در ایران به صورت جزوه، چاپ وپخش گردیدند.
در ۱۳۴۸ کنسرسیوم نفتی سرمایه‌داران آمریکایی که دو عضو آن، دیوید راکفلر و دیوید لیلیانتال بودند، برای تاراج بیشتر نفت و دیگردارایی‌های ایران راهی این کشور شدند. به دنبال اعتراض شهید آیت­ا لله سید محمدرضا سعیدی نسبت به سرمایه­ گذاری این نفت‌خواران و شکنجه و شهادت وی، محمدمنتظری با صدور اعلامیه­هایی، به افشاگری دوباره تاراجگران آمریکایی این شرکت بزرگنفتی پرداخت. از این­ رو، حکومت پهلوی از رفتنمنتظری به حج در ۱۳۴۹ جلوگیری کرد. محمد منتظری در ۱۳۵۰ فعالیت­های سیاسی و ضداستکباری خود را شدت بخشید.ساواک که دریافته بود که وی با برخی از پیکارگران سر وسری دارد، بر آن بود تا پس از شناسایی همه آنها، او را دستگیر کند.

خط

فعالیت های بین المللی

شهیدمنتظری ناگزیر شد به خارج از کشور برود و نزدیک به ده سال زندگی پنهانی با نام‌هایمستعار را به جان خریدار شود. نخست به پاکستان رفت و با رهبران مذهبی؛ چون ابوالاعلی مودودی، از چهره‌های دینی پاکستان و وابستهجماعت اسلامی و مولانا مفتی محمود، رهبر جمعیت علما پاکستان، ارتباط یافت.
محمد منتظری در ۱۳۵۲ به شهر نجف در کشور عراق رفت و فعالیت‌های انقلابی خود را در آنجا پی‌گرفت.او در درس امام هم حاضر می‌شد. در آنجا همراه با طلبه‌های مبارز و پناهنده ایرانی،گروهی به نام «روحانیون مبارز خارج از کشور» را پایه‌ریزی کردند.شهید منتظری همراه با فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی، به آموزش چریکی پیکارگرانایرانی در عراق نیز می‌پرداخت. وی در ۱۳۵۴ راهی لبنان گردید. در لبنان هم همچونعراق، همراه با کارهای فرهنگی و انقلابی، آموزش جنگ چریکی به مبارزان را آغازنمود. محمد منتظری از همکاری سازمان الفتح نیز برخوردار بود و خود در اردوگاهفداییان فلسطینی در لبنان آموزش نظامی دید. در لبنان، به همراه یاران خود در کنارپیکارگران فلسطینی و لبنانی با اسراییلی­ها ­جنگید. خانه­ هایی که در لبنان و سوریه، در اختیار شهید منتظری بودند، مرکزدیدارهای وی با کسانی بودند که برای ادامه پیکار با استعمارگران نزد او می- آمدند.
محمد منتظری دامنه جهاد خود را از خاورمیانه به اروپا هم کشانید. ویدر آن زمان با نام مستعار «سمیعی» در پاریس رفت‌وآمد می‌کرد و سخنرانی‌های امام رابا کمک انجمن اسلامی لندن، در میان انجمن‌های اسلامی اروپا و آمریکا پخش می‌کرد.محمد منتظری در یکم آبان ۱۳۵۶ به هنگامشهادت حجت‌الاسلام سید مصطفی خمینی، فرزند امام خمینی، در لندن بود و توانست بهکمک انجمن اسلامی این شهر و دیگر شهرهای انگلیس، راه پیمایی باشکوهی در خیابان­هایلندن برپا کند و دست داشتن ساواک و صهیونیست‌ها را در این جنایت افشا کند.
وی به دنبال درگذشت مشکوک دکتر علی شریعتی، در برپایی آیین سوگواری ویدر بیروت همکاری شایانی داشت. شهیدمنتظری، پس از درج نوشته توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات درباره امام (ره) در ۱۷ دی ۱۳۵۶، باردیگر برای افشاگری حکومت شاه، در کشور فرانسه اعتصاب روحانیون مبارز را در کلیسایسنت مری بر‌گزار کرد. با ورود امام (ره) به نوفل لوشاتو در پاریس، محمد به فرانسهرفت و مبارزه خود را در آنجا دنبال کرد. پس ازبازگشت امام (ره) از تبعید و اقامتشان در مدرسه علوی، محمد منتظری و گروه آموزشیافته وی، بخشی از پاسداری و امنیت این مکان را به گردن گرفتند.

خط

فعالیت‌ها پس از انقلاب

محمدمنتظری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، در پایه‌گذاری کمیته انقلاب اسلامی در ۲۳ بهمن وپیشبرد کار آن نقش به‌سزایی داشت. همچنین،در برپایی حزب جمهوری اسلامی در ۲۷ اسفندماه ۱۳۵۷ تلاشبسیاری کرد.
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، چون انقلابی می‌اندیشید، باور داشت کهباید کارها را به صورت انقلابی و آن هم نه با دستگاه زنگ‌زده و پاکسازی نشده نظامپیشین، بسامان کرد. به همین دلیل است که تا زمان مرگش، با نخست‌وزیری مهندس مهدیبازرگان، دولت موقت و لیبرال‌ها رابطه خوبی نداشت. منتظری موضع­گیری­های دولت موقترا، اشتباه و خیانت­ آمیز وتصمیم­های آن را در کارهای کشوری و سیاست خارجی نادرست می‌دانست و می­گفت:«بازرگان در خط ما نیست.» از دیدمحمد منتظری، دولت موقت نه تنها برخورد قاطع و انقلابی، با آشوب‌آفرینی ضدانقلابدر گنبد کاووس و کردستان نکرد، بلکه به آن آشوب‌ها دامن هم زد. همچنین، به ایجادرابطه با جنبش‌های رهایی‌بخش گرایشی نداشت.
محمد منتظری در آغاز پیروزی انقلاب، گروهی به نام «پاسداران انقلاباسلامی» یا «پاسا» را سرپرستی می­کرد که یکی از گروه‌های چهارگانه­ای بود کهبعدها از به‌هم پیوستن آنها، نهاد انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت۱۳۵۸ پایه‌گذاریشد. پاسا، پاسداری از استقلال، آزادی، حکومت اسلامی، رویارویی با صهیونیسم،واپسگرایی، استبداد و رهایی همه مستضعفان جهان را هدف خود اعلام کرد. مجله شهید وپس از آن، روزنامه پیام شهید، وابسته به این گروه بودند. محمدمنتظری برای پیشبرد کار سپاه پاسداران، از ساز و برگ نظامی رزمندگان فلسطینی در آننهاد بهره گرفت و واحد جنبش‌های آزادی‌بخش را در سپاه پایه‌ریزی نمود. شهید منتظریپس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، بیشتر وقت خود را برای جنبش­های رهایی‌بخشبه کار می‌گرفت؛ زیرا معتقد بود استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل،نمی‌خواهد هیچ کشور انقلابی و مستقلی در جهان ماندگار شود. بر این پایه، اسراییلرا، دشمن سوگند خورده انقلاب اسلامی می­دانست. با چنین باوری بود که رزمندگانی رابه جنوب لبنان گسیل داشت و خود نیز به آنجا شتافت.
با ابوالحسن بنی‌صدر، نیز سر ناسازگاری داشت. مردم نجف‌آباد استاناصفهان در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی، شهید منتظری را به نمایندگی مجلس برگزیدند.او همچنین، در شورای‌عالی دفاع و کمیسیون خارجه مجلس عضویت داشت.

خط

شهادت

سرانجام، محمد منتظری، هفتم تیر1360 بههنگام شرکت در نشست حزب جمهوری اسلامی در دفتر مرکزی حزب در میدان سرچشمه تهران،هدف جیره‌خواران استکبار جهانی و صهیونیسم بین­الملل یعنی گروهک مجاهدین خلق قرارگرفت. به دنبال انفجار سهمگینی که در تالار سخنرانی حزب رخ داد، به همراه شهیدبهشتی، بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس، وزیران و مسوولان بلندپایه کشور به شهادترسیدند؛ در این رویداد دلخراش، 72 تن از یاران امام امت و انقلاب به خاک و خونکشیده شدند. محمدرضا کلاهی از گروهک منافقین که توانسته بود در حزب جمهوری اسلامی رخنهکند، دست‌اندرکار آن ترور ددمنشانه شناخته شد. پیکر آن شهید در بارگاه حضرتمعصومه(س) به خاک سپرده شد.

خط

شهید منتظری در کلام بزرگان

امامخمینی (ره) : او از وقتی که خود را شناخت و در جامعه وارد شد، ارزش‌های اسلامی رانیز شناخت و با تعهد و انگیزه حساب شده، وارد میدان مبارزه علیه ستمگران گردید؛ اوبا دید وسیعی که داشت، سعی در گسترش مکتب و پرورش اشخاص فداکاری می‌نمود؛ او فرزنداسلام و قرآن بود؛ او عمری در زجرها و شکنجه‌ها و از آن بدتر شکنجه‌های روحی ازطرف بدخواهان به سر برد.

رهبر معظم انقلاب : اگر چه شهادت برای همه افتخار است، اما پاکبازیچون محمد که از آغاز نوجوانی تا لحظه شهادت، سراسر عمر پربرکت خود را در راه ضربه‌زدنبر دشمن دژخیم و سرانگشتان پلید او یعنی اسراییل و عمال مرتجع در منطقه، به کار بردهو همیشه در زیر قبای ساده خویش بمبی ساعتی علیه صهیونیسم و امپریالیسم با خود حملمی‌کرد، افتخاری موفقت‌آمیزتر است.

خط

کلام شهید

شهید منتظری: «هر گروه، هر جناح و هر دسته‏ای که بخواهد تعصب بورزد و تعبد اسلامی را از مردم ما بگیرند، افکار آنها را تخریب کند، به سیاست استقلال‏طلبانه ما ضربه بزند و بخواهد ما را به ابر‏قدرت‏ها به خصوص آمریکا نزدیک کند، ما هرگونه سیاست این‏گونه‏ای و هرگونه افرادی را که در این راه قدم بردارند، محکوم می‏کنیم.»

شهید منتظری: «اصول راهبردی سیاست اسلامی ما بر این است که باید جهانی فکر کنیم و همه دنیا را در نظر بگیریم. بعد، مساله‌ای که در دنیا بیشتر مطرح است، ابرقدرت‌هاست که از طریق حاکمیت زور و سرمایه، ملت‌ها را در بند کشیده‌اند و می‌کوشند آزادی را از آنها بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *