1

به مناسبت روز شهید و شهادت

نبرد میان جبهه حق و باطل از فرزندان آدم شروع گردید و مستکبران همیشه در برابر پیامبران به مبارزه برخاسته اند؛ آنگونه که در برابر ابراهیم نمرود و در مقابل ،موسی فرعون و در برابر رسول خدا صلى الله علیه و آله ابوسفیانها و شیوخ قریش قرار داشتند. انقلاب اسلامی، افق جدیدی را به سوی ملتها گشود و نگاه جهانیان را یک باردیگر به اسلام و تشیع و مکتب اهلبیت و معنویت معطوف ساخت. بسیاری از مستضعفان جهان و ملل آزاده برای الهام گیری از حرکت انقلاب اسلامی کوشش کردند. در مقابل، دشمنان و مستکبران مخالف انقلاب برای در هم شکستن این قدرت سیاسی و فرهنگی و معنوی به وسیلۀ کارگزاران خود توطئه های هولناکی ایجاد کردند. یکی از این توطئه ها تحمیل جنگ هشت ساله به ملت ایران به دست مزدوری جنابتکار به نام صدام حسین بود. لذا عناصر وفادار به انقلاب، اعم از ارتش، سپاه، جهادگران، نیروهای مردمی و بسیج همه و همه به دفاع از مرزوبوم ایران اسلامی پرداختند. این غیور مردان و حماسه سازان تاریخ و ایثارگران به قصد تکلیف الهی به مبارزه با متجاوزان پرداختند و پس از هشت سال موفق گردیدند اقتدار انقلاب اسلامی را در عصر رقابت میان قدرتها و تمدنها به اهتزاز در آورند و اجازه ندادند یک وجب از خاک این مرز و بوم پرچم به دست بیگانگان بیفتد. ایستادگی و مقاومت رزمندگان و مجاهدان که سند افتخار و آزادی ملت ایران هستند، سبب شد تا فرهنگ مقاومت در میان ملتها ریشه دوانده و هواداران زیادی پیدا کند و نتیجه این مقاومت امروز به بار بنشیند و انصار الله یمن پس از هشت سال ایستادگی بر خلاف قدرت تسلیحاتی جبهه متحد ،عربی اسرائیلی و آمریکایی پیروز میدان باشد.

این حماسه سازان خط سرخ شهادت را طی کردند و با اعتقاد به مکتب امام حسین علیه السلام این راه افتخار آمیز را در نوردیدند. این شهیدان خدایی، پرچم پرافتخار استقلال و آزادی ملت ایران هستند که با خودباوری و کار و کوشش و نوآوری، زمینه های بلوغ تمدنی جهان اسلام را فراهم کردند. آنان مظهر عبودیت و بندگی و حماسه آفرینی در لحظه های خطر ساز گردیدند و در مکتب عرفانی جبهه با خودسازی از دنیا بریدند و آن را به دنیا طلبان واگذار کردند به مرگ پوزخند زدند و سیر صعودی سلامت معنوی خود را طی کردند. آنها جز خدا را ندیدند و با خود سازی و معرفت الهی و با الهامات و علائم غیبی در جبهه به حضورحق و سپس به شهود و یقین دست یافتند. این شهیدان مراحل سیر عرفانی را از مقام مصطفی آغاز نمودند و سپس به مقام مرتضی و مجنبی دست یافتند. شهیدانی که سرمایه اجتماعی ملت ایران بوده اند. شیر مردان و مجاهدان بزرگ نام و خاطرشان برای همیشه در تاریخ ملت ایران جاویدان خواهد ماند و شرح فداکاریها و سیره و زندگی آنان برای آینده ملت ایران به ویژه جوانان الگو و اسوه خواهد شد. همان شهیدانی که امام خمینی رضوان الله علیه درباره آنان فرمودند در نزد موحدین و سالکان طریقت سخن از اجر و پاداش دنیایی | ادب به منزلت و مقام آنان است؛ دنیا با همه زرق و برقها و اعتباراتش به مراتب کوچکتر از آن است که بخواهد پاداش و ترفیع مجاهدان فی سبیل الله گردد و مجاهد فی سبیل الله بزرگتر از آن است که گوهر زیبای عمل خود را به عیار زخارف دنیا محک بزنده ( ۱۲۶/۶/۱۳۶۷ شمسی). این شهیدان، سرمایه های اجتماعی سترگی برای ملت ایران هستند؛ زیرا زمین ایجاد تمدن نوینی را برای این سرزمین فراهم کردند.

اکنون وظيفه ماست تا بیندیشیم و به جای افسوس از دسترفتن آنان به فکر باشیم تا از آثار وجودی آنان استفاده کنیم انشا الله این توفیق نصیب همه ما گردد تا راه این جاودانه های ستودنی تاریخ را ادامه دهیم و اخلاق و رفتار اسلامی آنان را پیشه خود سازیم؛ آنانی که با ایثار و فداکاری خود بر اندام مردۀ ارزشهای اسلامی روح زندگی دمیدند و باورهای اسلامی را در قلب همه مسلمانان بارورساختند؛ حماسه آفرینانی که همگی بر اصل عبودیت پافشاری نمودند و راه انسان سازی را با فناء فی الله و عند ربهم یرزقون جاودانگی بخشیدند

مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر

 ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم

اصغر منتظر القائم

استاد دانشگاه اصفهان