1

( اطلاعات کامل در ادامه مطلب )

استاناصفهان یکی از استان‌های برجسته و منحصربه‌فردی است که با تقدیم بیش از 23000 شهید ، 48200 جانباز و 3500 آزاده ، برترین آمار ایثارگری کشور را به خوداختصاص داده است. اصفهان با تقدیم 1 شهید به ازای هر 144 نفر (مرد و زن) به نسبت جمعیت نیزبیشترین شهید را تقدیم کرده است . در مجموع استان اصفهان با تقدیم 1 دهم از کل شهدای انقلاب اسلامی سهم بسزایی در حفظ و حراست از انقلاب داشته است .

خط

حماسه 5 رمضان در قبل از پیروزی انقلاب و حماسه 25 آبان در دفاع مقدس و حماسه 8 دی 88 در دفاع از ولایت برگهای زرین تاریخ این مردم است.

تعداد 1400 شهید جاویدالاثر برگ زرین دیگری از ایثار مردم استان اصفهان است . همچنین لازم بذکر است تعداد 1500 شهید اصفهانی الاصل نیز خارج از استان اصفهان مدفون هستند.

تقدیم 5486 دانش آموز ، 543 طلبه و روحانی، 214 معلم و فرهنگی ، 491 دانشجو ، 165 مهندس ، 1086 ورزشکار ، 25 پزشک ، 188 شاعر و هنرمند ، 20خبرنگار و رسانه ای ، 117 شهیده زن و 900 کارمند شهید گوشه ای از حماسه مردم اصفهان در دفاع مقدس است .

یک ششم شهدای روحانی کشور و همچنین یک ششم شهدای دانش آموز کشور متعلق به استان اصفهان است.

خط

استان اصفهان دارای 1085 خانواده دو شهیدی ، 59 خانواده سه شهیدی ، 7 خانواده چهار شهیدی ، 3 خانواده پنج شهیدی و 3 خانواده شش شهیدی است . همچنین 56 شهید اصفهان خود پدر شهید بوده اند .

خط

گلستانشهدای اصفهان با 7447 شهید به‌عنوان دومین گلزار شهدای جهان اسلامشناخته شده است که در این مرکز سالانه بیش از 50‌ مراسم مختلف معنوی و معرفتیبرگزار می‌شود که میزبان خیل عظیم ره جویان شهدا است .

خط

جانبازاناستان از لحاظ پزشکی به چهار گروه جانبازان ضایعه نخاعی،‌جانبازان شیمیایی، اعصابو روان و قطع عضو یا ویژه تقسیم می‌شوند که بیش از 1700 نفر از جانبازان راجانبازان 70‌ درصدی تشکیل می‌دهند .

خط
مردم استان اصفهان در دوران دفاع مقدس همواره حضوری پر رنگ و موثر داشته اند بطوری که استان اصفهان اولین استانی بود که در سالهای دفاع مقدس دو لشکر به خود اختصاص داد و در راه دفاع از کیان اسلامی هزاران شهید تقدیم کرد. نیرو های اعزامی از استان اصفهان در لشکر 14 امام حسین (ع) ، لشکر 8 نجف اشرف و گروه موشکی 15 خرداد در جبهه های غرب و جنوب حاضر بودند . همچنین بیش از نیمی از نیرو های تیپ 44 قمر بنی هاشم (ع) نیز از نیروهای اعزامی این استان بودند . حضور چشمگیر نیروهای اصفهانی در مناطق کردستان و سیستان و بلوچستان نیز گواه حضور مردم این استان در دفاع مقدس و مبارزه با ضد انقلاب است .

خط

اصفهان در کلام بزرگان

خط

«امام خمینی (ره)» :
شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل استان اصفهان پیدا کنید؟ همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان در حدود 370 نفر را تشییع کردند

خط

«امام خامنه ای (مد ظله العالی)»
«اصفهان شما در خیلی از میدان ها جلوتر از دیگران حرکت کرد از جمله میدان جنگ از جمله میدان شهادت از جمله در بوجود آوردن اساس سپاه. بنده در سال اول خیلی از جاها می‌رفتم می‌دیدم فرمانده را از مرکز یک جوان اصفهانی فرستاده اند. رفتیم بلوچستان دیدیم اصفهانی است. رفتیم مازندران دیدیم اصفهانی است رفتیم مشهد دیدیم اصفهانی است.خوب مشهد که یک جای دورافتاده ای نیست. مثلا یا مازندران که یک گوشه پرت شده کشور نیست. اما عنصری که رفته بود آن جا سپاه را برای اولین بار پایه گذاری بکند یک جوان اصفهانی بود. در مشهد هم اینطوری بود در مازندران هم اینطوری بود در بلوچستان هم اینطوری بود در خیلی جاهای دیگر اینطوری بود… به هر حال در میدان شما حق بزرگی به گردن جنگ و به گردن کشور دارید و این حق را همین بزرگان شما همین فرماندهان سپاه به وجود آورده‌‌اند.
حقیقتا چهره‌های شهدای برجسته اصفهان همین حالا مثل ستاره دارند می‌درخشند. همین حالا راه انقلاب را به ما نشان می‌دهند؛ بالنجم هم یهتدون. با این ستاره‌ها می‌شود راه را پیدا کرد. آن اخلاص، آن ایمان، آن صفا، آن بی‌خود شدن در مقابل هدف‌ها و ارزش‌ها؛ لذاست که این‌ها باید تجلیل بشود و بنده معتقدم که تجلیل این‌ها یکی از فرایض ماست» 

خط

«سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی» :

«طینت مردم اصفهان با حب محمد و آل محمد صلوات‌الله علیهم قوام گرفته است و این حقیقتی است که در طول جنگ روز به روز بیش از پیش به اثبات رسیده است.»

اینجا اصفهان است ، اصفهانی که در کردستانو غرب و جنوب ، در جبهه های نبرد ، هر جا که میروی بیش تر از همه لهجه شیرین مردمآنجا را میشنوی ، ماشاءالله امروز اصفهان شاهد راه پیمایی  25 لشکر از لشکر های احتیاط قدس است. بیاییدهمراه با این راهیان قدس ، امشب در ضیافتی که مردم خوب اصفهان برای رزمندگاهن ،فرزندان دلاور خویش ، در مسجد شهید بهشتی ترتیب داده اند شرکت کنیم . کاش شما همدر سرتاسر خیابان چهارباغ ، کامیون های هدایای مردم را می دیدید . حیاط مسجد را همببینید که دیگر هیچ جای خالی ندارد .

4 نظر برای “آمار شهدای اصفهان

  1. Avatar محسن گفت:

    جالبه بيشترين آمار مربوط به استان اصفهانه ولي در فيلم هاي دفاع مقدس هرجايي كه نياز به شوخي و خنده است رزمنده اصفهاني را نشان ميدهند

  2. Avatar زینب گفت:

    مگه بده ؟؟شهدای اصفهان هم خیلی شوخ هم خیلیییی با ایمان بودن خودم امام علی (ع)هم آدم شوخی بودن مگه غیر اینه چرا بهمون برمیخوره به عنوان یه اصفهانی مایه افتخارم هستن

  3. سلام بر شهدا و شهدای اصفهان
    این شهدای خلبان که خیلی فداکاری کردند کم ازشون نوشته شده.
    لطفاً از شهید خلبان بیژن حاجی مطلبی بنویسید و مخصوصا عکسی از ایشان درج کنید. هر چه در وب گشتم پیدا نکردم. اهل جرقویه اصفهان بودند.

  4. Avatar مهرداد گفت:

    شجاعت و بی باکی مردم ایران و اصفهان بود که مردم را در پشت جبهه از دست بعثیهای نامرد خلاص کرد. در جبهه و جنگ هرکجا ودر هر لشگر و تیپ و گردان اصفهانیهای بسیاری بودند.درهرصورت این مردم ایران بودند که مقابل هجمه ارتش صدام را گرفتند.خداوند آنهارا در بهشت همنشین اولیا خودش قرار بدهد.انشاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *