1

 

اطلاعات کامل در رابطه با 25 آبان و عملیات محرم در ادامه مطلب
( برای دریافت پوستر در ابعاد و کیفیت اصلی کلیک کنید )

روز حماسه و ایثار استان اصفهان

بیست و پنجم آبان روز حماسه  و ایثار استان اصفهان، انگیزه ای شد تا در فاصلهای سی ساله به بازکاوی عملیات محرم بپردازیم. عملیاتی که در منطقه زمانی خاصی به وقوعپیوست .یعنی هنگامی که ایران  به  ظاهر در عملیات رمضان به اهداف خود دست نیافت ودشمن به جهت سرپوش نهادن بر پیروزی های بزرگ فتح المبین (فروردین 1361) و بیت المقدس(خرداد 1361) به تبلیغات جهانی خود دامن می زد تا ایران را از ادامه ی نبرد ناتوان جلوهدهد وعملیات محرم مهر باطلی بود بر تمام فرافکنی های عراق و اربابانش و ضرب شصت دیگریبود از سوی رزمندگان سخت کوش تا بار دیگر همه جهان سر در لاک خود فرو ببرند .

عملیات محرم از جمله عملیاتهایی بود که عمده ی بار آن بر دوش فرزندان اصفهان بود و این خود برگ طلایی دیگری از مبارزات ،مقاومت و ایثارگری  این استان می باشد . استانی که در طول  جنگ بالاترین سهم را از حضور در جبهه گرفته، تاخط شکنی در عملیات ها و کسب موفقیت  ها و پیروزیهای بزرگ ، توانمندی و خلاقیت های فوق العاده دفاعی و نظامی، تجلی مردم در پشتیبانیجبهه و جنگ و صدها ابتکار که همه  علائم حضورجدّی  در میدان را نشان می دهد.

و این بار اصفهان  با لشکر های امام حسین (ع) ، نجف اشرف و کربلا کهبیش از نیمی از کادر و فرماندهی آن اصفهانی بودند و تیپ قمر بنی هاشم، عملیات محرمرا انجام دادند، عملیاتی که در آغازین دقایق آن محور عبور لشکر امام حسین(ع) در التهابطغیان رودخانه درگیر شد ، ولی جوانان ، بی مهابا و تنها به خاطر ادای دین و انجام وظیفهو در اطاعت محض از فرماندهی حرکت را بر ایستایی ترجیح دادند، اما اقتضای طبیعت چیزدیگری را برای اینان رقم زده بود و رودخانه دویرج همه را در کام خود بلعید و این طلیعهایثار و حماسه ی جوانان اصفهانی بود که لحظه ای درنگ نکردند و عملیات را تا سر منزلمقصود به بیش بردند.

و اوج این حماسه در بیست و پنجمآبان سال شصت و یک در شهر اصفهان رخ داد زمانی که بیش از 370 شهید بر دوش مردم سرودرهایی را خواندند.




روزی که مردان و زنان ومادران و فرزندان شهدا خم به ابرو نیاوردند و راست قامت تر و مصم تر از دیروزشان  ، در صف ثبت نام و حضور دوباره درجبهه ایستادند که چشم جهانیان بر این عظمت خیره ماند.

پس این عظمت و بزرگی بایددر تاریخ حماسه و ایثار این دیار بماند که کمترین یادمان آن  ثبت این روز در تقویم تاریخ مقاومت  استان اصفهان می باشد چیزی که هر شنونده ای رابه  پی گیری و تفحص  در اصل ماجرا و علل ایجاد آن می کشاند و جویایپاسخ این پرسش هستند که عملیات محرم کی و کجا انجام شد و اصفهان در برابر این بارسنگین چه عکس العملی نشان داد و چه شد که روز بیست و پنجم آبان روز حماسه و ایثاراصفهان نام گرفت ؟

در این رهگذر این توفیق برما حاصل شد تا به بازخوانی آن عملیات پرداخته و از دیدگا ههای مختلف به طرح وپردازش آن بایستیم که به شرح زیر میباشد :


پیام های امام خمینی(ره) وسخنان حضرت امام خامنه ای در رابطه با 25 آبان


عملیات محرم مولود شهدای 25 آبان


چرایی و چگونگی تصمیم به اجرایعملیات محرم


موقعیت جغرافیایی منطقه ی عملیات محرم


استعداد نظامی نیروی عراق درمنطقه


اهداف و شرح عملیات محرم


دویرج شهادتگاه عشاق


دست آوردهای عملیات محرم


انعکاس رسانه های جهان  درباره عملیات محرم


خاطرات کوتاه از عملیات محرم


زندگینامه فرماندهان شهید عملیات محرم


در پایان از همکاری صمیمانه بنیاد شهید و بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان تشکر مینماییم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *