1

وصیت نامه+خاطرات+تصاویر در ادامه مطلب

زندگی نامه

شهید مصطفی طیاره خواجویی، یکم مرداد 1337، در شهر اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش مرتضی، بازنشسته ذوب آهن بود . از اوان کودکی دارای هوش و استعدادی سرشار و خلق خوی اسلامی بود. پس از گذراندن دوره ابتدایی و طی دوران دبیرستان  به خدمت سربازی با درجه گروهبان سومی به خرم آباد اعزام شد. پس از مدتی به سنندج اعزام شد ،که همزمان با فرا رسیدن انقلاب اسلامی و دعوت رهبر عظیم الشان انقلاب ، از سربازخانه فرار کرد و به اصفهان بازگشت . شهید طیاره بعد از پیروزی انقلاب و فرمان امام(ره) مبنی بر بازگشتن سربازان به محل خدمت خود، به محل خدمتی خود یعنی سنندج بازگشت و با پایان یافتن خدمت، بنا به نیاز انقلاب وارد سپاه شد و مدت 2 سال در سپاه سنندج بود . مدت یک سال نیز در سقز در سمت فرماندهی سپاه به مبارزه با ضد انقلابیون پرداخت. ایشان در شکل‌گیری و تربیت و ساماندهی «سازمان پیش‌مرگان مسلمان» که نقش حیاتی در پاک‌سازی کردستان داشتند، نقش محوری داشت . هنوز خاطرۀ کارهای فکری و تفسیر و تبیین شیرین او از عبارات قرآن و نهج البلاغه برای پیش‌مرگان مسلمان کُرد ، در کام آن‌ها باقی مانده است. شهید مصطفی طیّاره که برادر کوچکترش هم در کردستان به شهادت رسید، پس از مدتی به فرماندهی سپاه سقّز که از حساس‌ترین شهرها بود، منصوب گردید. او در پاک‌سازی سقّز، به ویژه روستاهای آن که به مرز منتهی می‌شد و بسیار آلوده به ضد انقلاب بود، نقش عمده داشت . شهید طیاره بعد از عمری مجاهدت در راه آرمانهای انقلاب اسلامی در تاریخ 1361/03/02 در محور (بانه – سردشت) به دست ضد انقلاب به شهادت رسید و به لقاءالله پیوست .

خط

پیشگویی در مورد روز شهادت

خط

روزی شهید بزرگوار محمّد بروجردی، که در آن زمان فرماندهی قرارگاه حمزه سید الشهداء را به عهده داشت، با بنده تماس گرفت و فرمود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که محور سردشت به بانه را پاک‌سازی کنیم و این عملیات از سخت‌ترین عملیات‌های جاری ما خواهد بود و ممکن است تلفات سنگینی داشته باشیم. من خودم از طریق بانه به سردشت، رزمندگان را همراهی می‌کنم، شما هم برای تقویت روحیۀ رزمندگان به سقّز بروید و با آقای طیّاره و به وسیلۀ هلی‌کوپتر به سردشت بروید و روزهای اوّل عملیات را در سردشت باشید. بنده رفتم سقّز. شبی که فردایش عازم سردشت بودیم، دو نفری با شهید طیّاره نشسته بودیم. تلفن زنگ زد. شهید ناصر کاظمی فرمانده وقت سپاه کردستان بود. من صدای کاظمی را می‌شنیدم که به شهید طیّاره برنامه‌های سردشت را توضیح می‌داد. شهید طیّاره با جدّیت خاصّی گفت: من همراه موسوی به سردشت می‌روم و تا روز هفتم عملیات، آنجا هستم.
شهید کاظمی با لحنی مزاح‌گونه فرمودند: طیّاره! توی این موقعیت حساس، هوس اصفهان کرده‌ای؟
گفت: نه! اصفهان نمی‌روم. شهید می‌شوم.
آن موقع، نه بنده و نه شهید کاظمی گفتۀ ایشان را جدّی نگرفتیم. فردای آن شب همراه ایشان به سردشت رفتم. عملیات شروع شد و دقیقاً شهید طیّاره صبح روز هفتم، روی پل «ربط» که بخش حساسی اطراف سردشت است، با گلوله‌ای که به قلبش اصابت کرد، به شهادت رسید!
چند روز بعد از این حادثه بنده خدمت حضرت امام رحمه الله شرفیاب شدم و در آن ملاقات، ماجرای آن شهید بزرگوار را برای امام تعریف کردم.
امام فرمودند: ‌همۀ مراحل را خودت از نزدیک ناظر بودی؟
عرض کردم: بله.
فرمودند: باز تکرار کنید.
وقتی شرح می‌دادم، اشک، اطراف چشم مبارک امام حلقه زده بود. 

 

—————————–

 

حجة الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی نمایندۀ وقت ولی فقیه در کردستان

خط

وصیت نامه

خط

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آنقدر در برابر خدا ، الطاف الهى ، رسول  خدا و خانواده شهدا و معلولین انقلاب اسلامى شرمنده‌امکه نمیتوانم سخنى وپیامى جز شرم داشته باشم فقط ملتمسا نه خواهش میکنم به این مسائلفکر کنید .

 

1- اگر استقلال ، آزادى ، شرف ، حیثیت ،آبرو ، ترقى ، تعالى و سعادتمندى مادى و حقیقى مى‌خواهید به انقلاب اسلامى به رهبرىامام را کمک کنید . 2- اگر در رسیدن به استقلال ، آزادى و سعادت کمک خواستید به روحانیتمتعهد چون خامنه‌اى ها و بهشتى ها و … کمک کنید . 3- اگر امید را در زندگى مى‌جوییدبه صبر ، وحدت ، آگاهى و بیدارى توسل جویید. 4- اگر پیروزى اسلام و مسلمانان و مستضعفانهمه تاریخ را طالبید به حضور خود درصحنه توجه کنید و از خداوند ظهور مهدى موعود راطلب کنید .

 

اما یک پیغام ملتمسانه براى دوستان قدیمىمحلى‌ام دارم امروز خون نزدیک به صد هزار شهید ، زحمات نزدیک به صد هزار معلول و مجروحانقلاب حضور شما را در صحنه مى‌طلبد بپا خیزید و مواظب باشید و دریابید که اگر شمادر یک گوشه ى تاریک این دنیاى فانى یعنى درآن محله رو سفید نباشید و نتوانید پاسخگوىبعضى لز سوالاتى باشید که در بعضى مواقع درگوشه‌اى از وجدان و فطرت شما طرح مى‌شودباشید مسلما فردا در گرداب عذاب سخت الهى گرفتار خواهید بود . به آن برادران و دوستانعزیزم که چون من رو سیاه در گذشته اسیر فرهنگ شاهنشاهى بودند بیشترالتماس مى‌کنم ،سعى نمایند به آن نعمت الهى و معجزه که چیزى جز انقلاب اسلامى نیست پایبند باشند .برادران عزیزم اى دوستانى که سالهاى سال در عزاداریهاى سید الشهداء بر سر وسینه خودمى‌کوبیدید امروز ایران عاشورا و کربلاى زمان شده است قیام کنید و حسین زمان ،‌ خمینىاین پیر نستوه و این کوه مقاوم و استوار اسلام را تنها نگذارید ، بپا خیزید و درصحنهآشکار نبرد صراط مستقیمیان تاریخ با یزیدیان بى تفاوت و ساکت نباشید .

 

و تو اى مادر که توشه بسیار بسیار ناچیزآخرتم را با الهام از تو بر دوش گرفته‌ام امیدوارم درصورت شنیدن خبر شهادت این حقیرو این فرزند قدر ناشناست خوشحالترین حالت را پیدا کنى و اگر یادت باشد یک بار پشت تلفنگفتم آرزومندم با روحیه باز خود و لبخند خود و با صبر و توسل به خدا ، به شهادت درصورتعمل مفهوم بخشى و از خدا براى من آمرزش بطلبى . من تو را بزرگترین امید میدانم براى هدایت سایر برادران به راه اسلامو انقلاب اسلامى اول خدا و امام خمینى و سایه رحمت پدرو مادر و بعد هم سایه هدایت وصبر تو که انشاالله به راه سعادت معنوى روشن تر خواهد کشاند . سعى کن از سوراخهایىکه قبلا در زندگى گزیده شده اى دیگر گزیده نشوى ، این پیام رسول الله (ص) و پیام على(ع) است که مى‌گویند بزرگترین استاد تجربه است و امروز بزرگترین تجربه تاریخ امام خمینىاست سعى کن تا آنجا که ممکن است زوایاى وجود و عظمت و زندگى امام را دریابى و درک کنىو بشناسى و عمل کنى و سرلوحه زندگیت قرار دهى تا انشاالله هرگز هیچ سوالى در زندگیتبى جواب نماند . امروز خمینى عزیز پاسخگوى سوالهاى تمامى نسل ها در قرن حاضر است وفردا مهدى موعود …

 

براى دوستان و آشنایان و اقوام و همسایگاندور و نزدیک نیز آرزوى موفقیت فقط در حدود ولایت فقیه دارم .

 

و با شرم تمام سخن کوتاهى دارم با برادرانپاسدرا شما امروز درحساسترین زمان متحمل رسالت الهى شده‌اید هم چنان در بهبود کیفیتهاى متعالى خود در ابعاد مختلف سیاسى و نظامى و مخصوصا عقیدتى و قرآنى و الهى بکوشیدتا فردا درانبوه مسئولیتهاى سنگین تر یعنى رهایى مستضعفان و مسلمین دربند تاریخ درنمانید و به صدور انقلاب اسلامى بپردازید .

 

و شما اى برادران پیشمرگ مسلمان کرد شماامروز محکم در هر سنگرى هستید . دشمن انقلاب اسلامى سخت از آگاهى و بیدارى و هوشیارىمردم مسلمان و به ویژه از آگاهى و هوشیارى و بیدارى مسلمان ایرانى کرد منطقه کردستانوحشت دارد و شما با کسب آگاهیهاى سیاسى و عقیدتى و نظامى وحشت دشمن را افزایش دهیدو هیچ گوش به حرف شایعه افکنها و رهبران مذهبى دروغگو و منافق و طائفه گرا ندهید امروزرهبران باصطلاح مذهبى کردستان مى‌خواهند با ایجاد خط التقاطى نو و با ایجاد ارتجاعمترقى ، شما را بیشتر سرگردان کنند هوشیار باشید و مطیع بى چون و چراى انقلاب اسلامىبه رهبرى ولى امرتان خمینى بت شکن باشید تا اسلامتان و قرآنتان که اسلام و قرآن محمد(ص) است و مسلمانان حاکم نشود شما بیدار باشید که امام مى‌فرماید وحدت شیعه و سنى عزاىاستعمار وعزاى آمریکا و شوروى را به دنبال دارد پس هر کس حرف از اختلاف شیعه و سنىزد بدانید که شادى استعمار و شادى آمریکا و شوروى را مى‌خواهد و او را از میان خودطرد کنید و یا راهنمایى و ارشاد کنید . فراموش نکنید که برادران پاسدارى چون هلالىبراى کمک به اسلام و مسلمین به کردستان آمدند و براى تحکیم وحدت و برادرى اسلامى خونخود را نصار کردند رسالت و مسئولیت خود را در برابر این خونها فراموش نفرمایید .

 

درپایان از همه کسانى که به نحوى از منبدى دیده‌اید خاضعانه طلب بخشش مى‌کنم من هر گونه عمل خلافى انجام داده‌ام همه‌اش ازروى ناآگاهى بوده و هیچگونه غرضى با هیچ کس ندارم و سعى کردم نداشته باشم  و بر این سعى تاکید داشتم ، یک بار دیگر مى‌خواهمکه مرا ببخشید تا خدا نیز مرا ببخشد .

 

درود بر تمامى شهداى انقلاب اسلامى ایران .

 

درود بر رهبر کبیرانقلاب اسلامى امام خمینى .

 

پر دوام باد انقلاب اسلامى تا ظهور مهدى موعود (عج) .

 

خدایا خدایا تا انقلاب مهدى (عج) خمینى را نگهدار

 

رزمندگان اسلام پیروزشان بفرما

 

مصطفى طیاره

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

خط

تصاویر

خط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *