1


( برای دریافت پوستر در ابعاد و کیفیت اصلی کلیک کنید )

سردار شهید حاج احمد سیاف زاده 
فرمانده عملیات قرارگاه کربلا 


زندگینامه:

ولادت و نوجوانی

احمد سیاف زاده در سال 1335 در شهر اهواز و در یک خانواده ی مذهبی و صاحب نام چشم به جهان گشود. از سال 44 فعالیت های احمد به عنوان یک نوجوان متعهد در قالب کلاس های قرآن و سخنرانی آغاز شد. از همان سال که خانواده ی سیاف، خیابان سعدی را به جهت مرکزیت موقعیت های مذهبی و اجتماعی به عنوان محل سکونت برگزیدند، فعالیت های مذهبی احمد نیز گسترش یافت.

مبارزات انقلابی

با شروع مبارزات انقلابی در شهر اهواز، به خیل مردم فهیم و مبارز خوزستان پیوست و با شرکت در جلسات ضد رژیم شاهنشاهی و گروه های مبارز، فعالیت خود را آغار کرد و با فعالیت نمایانی که در این زمینه داشت، سرانجام توسط اداره ی ساواک خوزستان تحت تعقیب قرار گرفت و به همین دلیل به مشهد مقدس و محل سکونت خانواده ی خود در ایام تابستان، هجرت کرد. به مدت یک سال تحصیلی در شهر مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مشغول به تحصیل شد و مبارزات انقلابی خود را از سال 1355 تا سال 1356 در کنار شهیدانی مانند سید مهدی، سید هادی و سید حسن فاضل حسینی آغاز کرد و پشت سر مبارزان به نام مشهد مانند حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب ، فعالیت های چریکی داشت و به خاطر متواری شدن از دست ایادی رژیم پهلوی و هم چنین دیدار با مبارزان سر شناس انقلاب که به استان های دیگر تبعید شده بودند، مدتی را به این نحو گذراند.

فرمان امام و فرار از پادگان

با داغ شدن بحث انقلابی مردم به رهبری امام(ره) و رساندن پیام ایشان به مردم از طریق علمای صاحب نفوذ در شهر های ایران، شهید سیاف زاده به اهواز برگشت و با کمک انقلابیون در به دست آوردن اسنادی از ساواک و باز خوانی آن ها، مبارزه را از سر گرفت و طبق فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر ترک پادگان ها، از خدمت سربازی متواری شد. ماموران ساواک در جست و جوی او همواره خانه اش را تحت نظر داشتند و سختی های زیادی را برای خانواده ایجاد کرده بودند. هنگامی که در 22 بهمن سال 1357 انقلاب به پیروزی رسید، وی در کمیته های مردمی انقلاب حاضر شد و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اردیبهشت سال 1358 به عضویت سپاه در آمد.

بنیان گذار واحد عملیات سپاه خوزستان

شهید احمد سیاف زاده به دلیل شایستگی هایی که از خود نشان داد، طی چند ماه اول تاسیس سپاه خوزستان، به مسئولیت واحد عملیات سپاه خوزستان منصوب شد که در واقع می توان او را بنیان گذار این واحد دانست. با توجه به روحیه ی انقلابی و شجاعت بی نظیرش در کنار شهیدانی همچون ((غیور اصلی))  توانست آرامش و امنیت را در شهر اهواز ایجاد کند. از مهم ترین بخش های وظایف اش در این مسئولیت، می توان به حفاظت از شخصیت هایی مانند آیت الله شفیعی، نماینده ی امام(ره)، حراست از سازمان های مهم شهر اهواز مانند صدا و سیما، مبارزه با اشرار و عملیات چک و خنثی در شهر، گشت های شبانه ی ثار الله و بر قراری امنیت عمومی شهر اشاره کرد.

فرمانده ی 26 ساله ی قرارگاه کربلا

با شروع جنگ تحمیلی و با وجود این که مسئولان جای او را در سپاه خوزستان خالی می دانستند، بعد از یک سازماندهی کلی و ایجاد فضا جهت جایگزینی مناسب در این مسئولیت، با شوقی فراوان به سوی جبهه های حق علیه باطل شتافت. نخستین مسئولیتش در جنگ تحمیلی واحد طرح و عملیات ((قرارگاه قدس)) بود و بعد از تغییرات در نام گذاری و تشکیل قرارگاه های چهارگانه ی سپاه به عنوان مسئول طرح و عملیات قرارگاه کربلا(جنوب) منصوب شد. وقتی در سن 26 سالگی این مسئولیت بزرگ را در جنگ بر عهده گرفت با ارائه ی طرح های بکر و کم نظیر به مسئولان جنگ، در طرح و عملیات جنگ صاحب سبک شد. وجودش در کنار سردارانی همچون شهید حسن باقری(غلامحسین افشردی) به عنوان یکی از مبتکران تاکتیک های رزمی نوین در جنگ تحمیلی، تکمیل کننده ی حلقه ی صاحب نظران دوران دفاع مقدس بود.

دریافت مدال فتح

نقطه ی عطف ابتکار های عملیاتی ایشان در ((عملیات خیبر)) بود که از طرف فرمانده ی کل سپاه، ماموریت تامین روشنایی هور برای هدایت هلی کوپتر ها را داشت؛ که این حرکت ایشان مورد تحسین همگان قرار گرفت و به همین دلیل موفق به دریافت مدال فتح شد.

مجروحیت و افتخار جانبازی

حاج احمد سیاف زاده در همه ی عملیات ها به دلیل نوع مسئولیتش حاضر بود و از خط را از نزدیک زیر نظر قرار می داد و به همین دلیل بار ها مجروح شد و به بیمارستان منتقل گردید. همچنین در بسیار از بازدید های مقامات عالی رتبه(مسئولین نظام، نیرو های سازمان ملل متحد، نظامیان خارجی و …) مسئولیت هدایت و راهنمایی آن ها را در مناطق عهده دار بود.

معاونت عملیات اداره عملیات ستاد مشترک سپاه

با اتمام جنگ تا چند ماه طبق دستور فرمانده ی کل قوا، در قرارگاه جنوب(کربلا) ایفای نقش کرد تا یگان ها را  از خطر حمله ی احتمالی مصون بمانند. بعد از نائل شدن به اخد درجه ی سرداری از سوی مقام معظم رهبری در سال 1369 در ادامه ی فعالیت های خود، به تهران فراخوانده شد و به سمت مسئول معاونت عملیات اداره ی عملیات ستاد مشترک سپاه منصوب شد. 

وی در کنار دیگر فرماندهان با تدابیر فرمانده ی کل سپاه در دو ماموریت مهم ابلاغ گرفت:

ایجاد و راه اندازی قرارگاه امنیتی ثارالله برای شهر تهران

بررسی و تدوین تاکتیکی و عملیاتی دستاورد های دوران دفاع مقدس در قالب مرکز مطالعات جنگ

سیاف زاده در کنار مسئولیت های مهم خود در سال های بعد از جنگ تحمیلی، به تکیمل مدارج علمی پرداخته و موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی و روابط بین الملل در کنار کارشناسی ارشد مدیریت علوم امور دفاعی شد.

فرماندهی دانشکده ی دافوس

از سال 1374 وارد دانشکده ی فرماندهی و ستاد(دافوس) شد و با فرماندهی او، این مرکز استراتژیک و مهم سپاه تبدیل به یک موقعیت مهم برای فرماندهان دفاع مقدس جهت آموزش، تربیت، تدوین و تدریس آموزه های تجربی و تئوریک هشت سال دفاع مقدس شد. از مهم ترین فعالیت های وی در کنار دیگر همکاران، تصویب رشته ی تحصیلی مدیریت امور دفاعی به عنوان یک رشته ی دانشگاهی با ظرفیت معیت در وزارت علوم، فن آوری و تحقیقات بود که به تصویب وزیر علوم وقت رسید.

روایت گری حماسه ها

حاج احمد از جمله فرماندهانی بود که بعد از پایان جنگ تحمیلی به طور مداوم به مناطق عملیاتی سرکشی می کرد. ایشان تا آخر عمر شریف خود با حضور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب اهتمام ویژه ای به باز گویی و روایت ایثار و جانبازی های همرزمان شهید خود می گمارد. عمده ی این فعالیت ها از قبیل روایت گری در مناطق عملیاتی، حضور در برنامه های صدا و سیما، همکاری با بنیاد حفط آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، ستاد مرکزی راهیان نور، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید و … در جهت نشر فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال تجربیات و ارزش های دوران طلایی دفاع مقدس به نسل سوم انقلاب_ به تعبیر مقام معظم رهبری همان افسران جنگ نرم_ بود. یکی از مهم ترین خصائص ایشان، اخلاصِ بدون تکلف و تشریفاتی ایشان در این عرصه ها بود. در هر موقعیت و شرایطی جهت سخنرانی در یاره ی دفاع مقدس و عشق بازی و هنرنمایی همرزمان شهید خود مشتاقانه می شتافت.

وصال یار

حاج احمد سیاف زاده در روز اول بهمن 1390 در شب شهادت حضرت رسول(ص) و امام حسن مجتبی(ص) به علت عارضه های شیمیایی و ایست قلبی دعوت حق و یاران شهیدش را لبیک گفت و به درجه ی رفیع شهادت نائل آمد. پیکر پاک این شهید والامقام هم زمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) و با حضور قشر های مختلف امت شهید پرور، نماینده ی ویژه ی مقام معظم رهبری، مسئولان عالی رتبه ی کشوری و لشگری، تشییع و در کنار گلزار شهدای گمنام بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد

2 نظر برای “سردار شهید حاج احمد سیاف زاده

  1. Avatar جعفر پارسا گفت:

    باسلام، شهدا زند ه اند و نزد خدا روزی می‌خورند خوشا به سعادت آنها ایشان هم محلی ما مشوق و معرف بچه های خوب به سپاه اهواز بود خدا رحمت کند پدر ایشان را که فرزندان شایسته ، قاری قرآن و متعهد به نظام تربیت و تحویل جامعه اسلامی نمود. ایشان بسیار مقید، مومن، فعال و از نیروهای اولیه سپاه اهواز بود .ان شاء الله در قیامت مانند دنیا دست ما را هم بگیرد.

  2. Avatar ایرانی گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی باد
    شهدا امامزادگان عشقند و عندربهم یرزقونند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *