1

این روزها که کشور درگیر #ویروس_کرونا است، خط حزب‌الله نقش رهبر انقلاب در مواجهه با چالش‌ها را بررسی می‌کند

#بی_بدیل

 

پیچیده‌ترین #تصمیم #استراتژیک جمهوری اسلامی


حمله‌ی به #عین‌الاسد مهمترین و پیچیده‌ترین تصمیم استراتژیک جمهوری اسلامی در سال ۹۸، و یک معنا حتی در کل #تاریخ خود بود. شلیک چندین فروند #موشک به #پایگاه_نظامی بزرگترین قدرت مادی دنیا، اقدام فوق‌العاده سختی بود. در طول ۷۵ سال گذشته، هیچ کشور و قدرتی جرأت چنین اقدامی را به خود نداده بود. #جمهوری_اسلامی می‌بایست تصمیم سختی می‌گرفت، تصمیمی چند لایه و چند وجهی که هم می‌بایست متناسب با اقدام خبیث آمریکایی‌ها باشد، هم مرهمی باشد بر قلب جریحه‌دار میلیون‌ها #ایرانی که خواهان انتقام از عاملان این جنایت بودند و یأس آنان را به امید و حماسه تبدیل کند، و هم از همه مهم‌تر در عین جسارت و شجاعت، کشور را به سمت #جنگ نکشاند. محاسبه‌ و حل این معادله‌ی چندمجهولی، نیازمند دقت و ظرافت و هوشیاری بالایی بود.

 


شاخص‌های کلیدی رهبران استراتژیست


گفته‌اند #مدیریت_استراتژیک، علم شناخت، مهار و کنترل #فرصت‌ها و #تهدید‌ها است. یک مدیر استراتژیست باید محورها و نقاط فرصت و تهدید را به خوبی #رصد کرده و با شناخت کامل و دقیق آنها، در وقت مشخص و معین، بهترین بهره را از آن ببرد. شاید همین موضوع، مهمترین وجه تفاوت بین #رهبر و مابقی «مسئولان/مدیران» باشد. یک رهبر، هیچ‌گاه اسیر وضع موجود نشده و منفعل نمی‌شود. در کنار این موضوع، مسائل دیگری نیز بر عهده‌ی رهبران است. مثلا یکی از آنها تزریق و دمیدن «روح امید و انگیزه» در جامعه است. «پیش‌برندگی» و «بسیج‌کنندگی ظرفیت‌ها» نیز از خصوصیات دیگر رهبران است.

 

 

«اشراف دقیق اطلاعاتی» و در کنار آن، #حضور_میدانی نیز از مؤلفه‌های دیگر رهبری است. «من از طُرق رسمی و غیررسمی سعی می‌کنم با واقعیات در تماس باشم. گزارش‌هایی که به من داده می‌شود، بسیار متنوع است؛ هم گزارش‌های دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی است… هم بخشی از دفتر ما کارش اطلاع‌رسانی است؛ مثل دفتر ارتباط مردمی و دفتر بازرسی، که اینها از طریق نامه و تلفن مرتباً با مردم در تماسند. با اشخاص و تیپ‌های مختلف اجتماعی هم ملاقات‌های فراوانی دارم و نامه هم زیاد دریافت می‌کنم… معتقدم که برای یک مسئول در دستگاه حکومتی، انقطاع از واقعیات و دوری از مردم، عامل انحطاط است… یکی از کارهایی که بحمدالله من از اوایل #ریاست_جمهوری تا به‌حال انجام داده‌ام – البته گاهی بیشتر است، گاهی کمتر – این است که به منازل اشخاصی از #آحاد و #توده‌های_مردم می‌روم، روی فرششان می‌نشینم، با آنها حرف می‌زنم و زندگیشان را از نزدیک لمس می‌کنم.» ۷۹/۱۲/۹

 


 رهبری بی‌بدیل


در طول رهبری سی ساله‌ی آیت‌الله خامنه‌ای، #جامعه‌ی_ایران با چالش‌های متعددی مواجه بوده است. چالش‌هایی که شاید یکی از آنها برای از پا در آوردن یک جامعه کفایت می‌کرد. ماجرای حمله به عین‌الاسد که به آن اشاره شد، تنها مشتی نمونه از خروار است اما به گواهی و تصریح کارشناسان معتبر بین‌المللی، این #حوادث علیرغم آنکه هزینه‌هایی بر کشور متحمل کرد، اما با تدبیر و درایت هوشمندانه‌ی رهبر انقلاب نتوانست تبدیل  به تهدیدی جدی برای کشور شود.

 

ماجرای #ویروس_کرونا که این روزها کشور و مردم را درگیر خود کرده است، در مقایسه با حوادث فوق‌الذکر، «یک مسئله‌ی گذرا است، یک چیز فوق‌العاده نیست… نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک بگیرم امّا خیلی هم بزرگش نکنیم مسئله را.» ۹۸/۱۲/۱۳ کشور می‌تواند از این حادثه نیز عبور کند و حتی این تهدید را به فرصت و یک دستاورد تبدیل کند. بازخوانی رفتاری که رهبر انقلاب در همین دو هفته‌ی اخیر از خود نشان داده و در رسانه‌ها نیز منتشر شد، مؤید همین مطلب است. انتشار پیام تصویری و روحیه دادن به جامعه‌ی پزشکی ایران، جلسه با رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، بسیج کردن همه‌ی نهادهای زیرمجموعه‌ی رهبری برای کمک به وزارت بهداشت، حذف نکردن برنامه‌ی روز درختکاری به منظور بزرگ نشان ندادن ماجرا، در عین حال اما رعایت موارد بهداشتی نظیر استفاده از دستکش، توصیه به همه‌ی مردم برای تخطی نکردن از توصیه‌های مسئولین، توجه به خدا و عامل معنویت به‌عنوان حلال مشکلات، توصیه‌ی معنوی خواندن دعای هفتم #صحیفه‌ی_سجادیه، تقدیر از اقدامات خودجوش مردمی، و نهایتا شهید محسوب شدن مدافعان سلامت، تنها بخشی از اقدامات منتشرشده از سوی ایشان در روزهای اخیر، برای حل این مشکل است.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *